Vi er bindeleddet mellom Jæren og reiselivet

Opplev Jæren er en reiselivsaktør som skal selge Jæren som destinasjon. Foreningen Opplev Jæren har som formål å fremme reiselivet på Jæren.

Opplev Jæren skal være kontaktpunkt på Jæren mot Region Stavanger og andre destinasjonsselskap. Vi skal være en kanal der reiselivsaktører kan nå frem med tilbudet sitt.

For mange er Jæren et «uoppdaget» land og området er svært interessant og attraktivt, men lite tilrettelagt for turisme. Reiseliv er en av de raskest voksende næringer i verden, opplevelsesturisme er den raskeste voksende delen av reiselivsnæringen. Det finnes mange gode aktører som driver solid virksomhet innen reiseliv på Jæren. Opplev Jæren skal koordinere tilbudet både når det gjelder pakketering, distribusjon og salg.

Medlemmene av Opplev Jæren er reiselivsaktører, men også produsenter og bønder fra landbruket. De driver med virksomhet innen reiseliv og mange har agroturisme som formål. Gårdsbesøk, gårdsutsalg og opplevelser innen landbruksbasert turisme er forankret hos medlemmene til Opplev Jæren.

Selskapet skal bidra til høyere omsetning og flere arbeidsplasser i reiselivsnæringen på Jæren, både gjennom styrking av eksisterende aktører og tilrettelegging for utvikling av ny reiselivsvirksomhet i området.

I tillegg vil andre reiselivsaktører og landbruksaktører kunne inviteres inn som medlemmer mot en årlig medlemsavgift. Private eiere betaler også medlemsavgift, kommunene Klepp, Time og Hå bidrar med årlig tilskudd.

Kontakt oss

Følg oss på Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Preikestolen nærmer seg 500 000 besøkende i året og det er et imponerende apparat som er satt i sving i Lysefjorden. Fra frivillige i Norsk Folkehjelp Strand og Forsand, stibyggende sherpaer fra Nepal og luftbaserte redningstjenester. Denne uken deltok Opplev Jæren på Preikestolkonferansen sammen med resten av det naturbaserte reiselivet i Norge. Besøksforvaltning stod på agendaen og Preikestolen 365 hadde laget et imponerende opplegg.

Preikestolstiftelsen feiret 30-år og kunne vise til en jevn utvikling siden 2008 når besøkstallet var rundt 100 000 per år. Jobben som Helge Kjellevold og gjengen i Lysefjorden Utvikling gjør for regionen og norsk reiseliv er imponerende. Her ligger det flere tiår med frivillighet og offentlige virkemidler i bunn og Preikestolen er virkelig Norges mest ikoniske landemerke. Nå er Preikestolen en spydspiss på bærekraftig utvikling av det naturbaserte reiselivet og de viser virkelig en tydelig vei for andre. Visit Region StavangerOpplev Jæren ... Vis merVis mindre

Preikestolen nærmer seg 500 000 besøkende i året og det er et imponerende apparat som er satt i sving i Lysefjorden. Fra frivillige i Norsk Folkehjelp Strand og Forsand, stibyggende sherpaer fra Nepal og luftbaserte redningstjenester. Denne uken deltok Opplev Jæren på Preikestolkonferansen sammen med resten av det naturbaserte reiselivet i Norge. Besøksforvaltning stod på agendaen og Preikestolen 365 hadde laget et imponerende opplegg. 

Preikestolstiftelsen feiret 30-år og kunne vise til en jevn utvikling siden 2008 når besøkstallet var rundt 100 000 per år. Jobben som Helge Kjellevold og gjengen i Lysefjorden Utvikling gjør for regionen og norsk reiseliv er imponerende. Her ligger det flere tiår med frivillighet og offentlige virkemidler i bunn og Preikestolen er virkelig Norges mest ikoniske landemerke. Nå er Preikestolen en spydspiss på bærekraftig utvikling av det naturbaserte reiselivet og de viser virkelig en tydelig vei for andre.  

Visit Region StavangerOpplev Jæren

Welcome to Bryne FK ... Vis merVis mindre

Welcome to Bryne
23.05.24

Denne uken har vi hatt besøk av kunstneren Peter-John de Villiers på Jæren! En tårnkiosk på Bore har fått ny drakt og du kan se den fra Nordsjøvegen, Nasjonal Turistveg Jæren eller når du kjører til eller fra Borestranda.

Takk til Rogaland fylkeskommune for finansiering, Klepp Energi for lerrett og Alfa Safe for lift! Takk også til sporty og engasjerte grunneiere og naboer som har vært positive hele veien. Sjekk ut trafoleden.no for mer informasjon om prosjektet. Og følg med for flere prosjekter. Visit Region Stavanger Klepp kommune ... Vis merVis mindre

Denne uken har vi hatt besøk av kunstneren Peter-John de Villiers på Jæren! En tårnkiosk på Bore har fått ny drakt og du kan se den fra Nordsjøvegen, Nasjonal Turistveg Jæren eller når du kjører til eller fra Borestranda. 

Takk til Rogaland fylkeskommune for finansiering, Klepp Energi for lerrett og Alfa Safe for lift! Takk også til sporty og engasjerte grunneiere og naboer som har vært positive hele veien. 

Sjekk ut https://trafoleden.no for mer informasjon om prosjektet. Og følg med for flere prosjekter. Visit Region Stavanger Klepp kommune

7 CommentsKommentér på Facebook

Flott!

Nydeligt🤩

Fint 👌

View more comments

26.04.24

Vi deltok på årsmøtet til Visit Region Stavanger i dag sammen med kommunikasjonsrådgiver Are Malde Heiseldal i Time kommune og Ragnhild Nordahl Næss i Klepp kommune.

Onsdag denne uken hadde Opplev Jæren sitt eget årsmøte der vi godkjente samarbeidsavtalen med Region Stavanger. Det er en spennende retning for reiselivsutvikling på Jæren der samarbeid vil gi oss et felles løft! 💪🏻🫶🏻 ... Vis merVis mindre

Vi deltok på årsmøtet til Visit Region Stavanger i dag sammen med kommunikasjonsrådgiver Are Malde Heiseldal i Time kommune og Ragnhild Nordahl Næss i Klepp kommune. 

Onsdag denne uken hadde Opplev Jæren sitt eget årsmøte der vi godkjente samarbeidsavtalen med Region Stavanger. Det er en spennende retning for reiselivsutvikling på Jæren der samarbeid vil gi oss et felles løft! 💪🏻🫶🏻

Hva er Rogalands mat- og drikkekulturelle særpreg?

I går deltok vi på workshop med Marit Strand i Stiftelsen Norsk Mat i regi av Lena Nøstdahl i Eventify AS. Har Jæren noen produkter, merkevarer eller råvarer som trenger beskyttelse og annerkjennelse? Bør Jæren ha en egen geografisk lokal matarvbetegnelse? Vi mener klart ja og ja! Jæren har per dags dato ingen godkjente produkter under denne matmerkordningen. Men skal vi klare dette, så må vi fortsette å samarbeide og bygge merkevaren sammen. Hvilke produkter mener du har potensiale til å representere Jæren her? ... Vis merVis mindre

Hva er Rogalands mat- og drikkekulturelle særpreg? 

I går deltok vi på workshop med Marit Strand i Stiftelsen Norsk Mat i regi av Lena Nøstdahl i Eventify AS. 

Har Jæren noen produkter, merkevarer eller råvarer som trenger beskyttelse og annerkjennelse? Bør Jæren ha en egen geografisk lokal matarvbetegnelse? 

Vi mener klart ja og ja! 

Jæren har per dags dato ingen godkjente produkter under denne matmerkordningen. Men skal vi klare dette, så må vi fortsette å samarbeide og bygge merkevaren sammen. 

Hvilke produkter mener du har potensiale til å representere Jæren her?
Vis flere innlegg