Medlemsbedrifter
Nyte et måltid av lokale råvarer? Overnatting i eget distrikt? Museumsbesøk, surfekurs eller agroturisme like utenfor døra? Medlemmene i Opplev Jæren byr på et unikt spekter av aktiviteter og opplevelser. Her finner du oversikt over alt fra kulinariske høydepunkt til natur- og kulturopplevelser i verdensklasse.
Hva har du lyst til å gjøre i dag?
Vis alle ()
Agroturisme ()
Aktiviteter ()
Annet ()
Formidling ()
Handel ()
Museum ()
Overnatting ()
Servering ()
Servering
Vi er i startgropa med et prosjekt som skal satse mer på fugleturisme på Jæren! Les mer i Aftenbladet! 🐦📸 ... Vis merVis mindre
Her vil de satse: – Hvorfor har ingen gjort dette før?
www.aftenbladet.no
Hvert år reiser millioner av mennesker rundt om i verden for å se på fugler. Nå skal flere av dem trekkes til Jæren.0 CommentsKommentér på Facebook
Welcome to Bryne! ⚽️🐮🚜 ... Vis merVis mindre
1 CommentKommentér på Facebook
Kjempe reklame for klubb og kommunen 😉✌️
... Vis merVis mindre
This content isn't available right now
When this happens, it's usually because the owner only shared it with a small group of people, changed who can see it or it's been deleted.1 CommentKommentér på Facebook
Og ta gjerne en spasertur i Njåskogen etter maten - eller før! 🙂
Opplev Jæren fikk god oppmerksomhet på Gladmat!Gladmatfestivalen, som først ble arrangert i 1999, har blitt en institusjon for mat- og drikkekulturen i regionen. Den fungerer som en viktig arena, og i år var Jæren representert med en felles stand organisert av Opplev Jæren. Standen var imponerende, bygget opp med 2 tonn steingard lødd av Torvald Hadland og sønnen Samuel. I tillegg hadde de kjørt inn 1,5 tonn sand og gravd opp et vindskjevt tre fra Hadland Gard. Publikum kunne også ta bilde av en replikatraktor av Gabriel Høylands Ford Super Dexta, som ble kjørt inn fra Vitengarden på Nærbø, for å gjenskape Erling Braut Haalands ikoniske Instagrambilde.– Ambisjonen vår var å lage et pop-up gårdsutsalg og turistinformasjon på torget i Stavanger. Vi ba om å få være ved siden av Barnas Gladmat, som er en nyere satsning i Gladmat sammenheng. Da kunne vi ha fokus på produktsalg og aktiviteter rettet mot alle aldre, forteller Frode Hagerup. Opplev Jæren var godt synlige med uniformene sine og viste igjen på stand eller når involverte gikk og trasket i Stavanger sentrum. Standen var bygget med god hjelp fra Jæren Industripartner som bygget grønnsakskasser som fungerte som salgsdisker. - Med hjelp fra Coop Klepp fikk vi også tilgang til et større lokalmatutvalg og en del logistikk ble lettere, sier Frode Hagerup. Fra onsdag til lørdag hadde publikum muligheten til å måle grepstyrken, bygge steingard eller teste balansen sin med utstyr fra Bore Surf Senter. Det var bygget opp en stor grønnsaksdisk med grønnsaker fra hele Jæren fra Sirevåg til Solastranden og Håland - Slakterbutikk & Edeståvå lanserte et helt nytt farsekit for anledningen. Prisdryss for utstillereUnder festivalen fikk Opplev Jæren annerkjennelse fra Gladmat og ble nominert til hele 3 priser for sitt arbeid. - Opplev Jæren ble nominert til tre priser, noe som i seg selv er en utrolig bra prestasjon, sier Kristian Ebbesen Fjelde i Gladmatjuryen. Blant 150 utstillere ble Opplev Jæren nominert til årets gladmatopplevelse, årets Gladmat-stand og årets lokalmatprodukt. Her er kriteriene for å bli vurdert:Årets gladmatopplevelsePrisen for årets opplevelse deles ut til utstilleren som har gjort en særlig innsats i å gi publikum en god opplevelse i ekte Gladmat-ånd. Det kan være gjennom rause smaksprøver, gode historier om produktene eller inspirerende informasjon om hvordan man kan bruke produktene de selger.Årets Gladmat-standÅrets stand er en av de eldste kategoriene vi har i gladmatjuryen og har eksistert i mer enn 15 år. Det å ha utstillere som gir publikum det lille ekstra er veldig viktig for Gladmat som festival og i år har vi hatt mange fine utstillere som har bydd på seg selv og som har sluppet publikum inn i sin verden med et smil.Årets lokalmatproduktÅrets lokalmatprodukt skal hedre utstillerne som stadig blir flinkere til å bruke lokalmat. Ekstra gøy er det å se at utstillere også ofte bruker hverandres lokalprodukter til å utvikle sine egne. Dette gir seg mange artige utslag i produkter som ikke bare blir produsert i Rogaland, men av og til også fra samme postnummer.Juryen er imponert over JærenJuryen har i år bestått av Aase Malene Harbitz, Maggi Gausel, Kristian Ebbesen Fjelde og Ruth Einervoll Nilsen. – Det er veldig viktig for Gladmatfestivalen å løfte frem de gode utstillerne og de som skaper engasjement om lokalmat, matkultur, leverandører og produkter, sier Fjelde. Som deler juryens vurderinger av Opplev Jæren sin stand med oss: - Årets utstiller for sin innbydende stand, stor variasjon og bredde i produkter og aktiviteter. - Årets opplevelse for formidling og historiefortelling knyttet til konseptet, råvarer og leverandører.- Årets lokalmatprodukt for å vise bredde i hva regionen vår har å by på. Løfter fram lokalprodusenter og kvalitetsprodukter som er tilgjengelige for publikum. Delikat presentasjon av produkter. – Publikum opplever å bli tatt imot av dyktige, entusiastiske og kunnskapsrike representanter som informerer og løfter frem Opplev Jæren, avslutter Fjelde. Det handler om måltidsturismeGladmat har satt to hovedmål i strategien:1. Gladmat skal bidra til at serveringsnæringen og lokalmatprodusenter i regionen er i vekst2. Gladmatfestivalen skal være verdens kjekkeste og viktigste matfestival og møtepunktDaglig leder for Gladmat AS, Maren Skjelde, forteller at de utdyper dette i tiltaksplanen med flere delmål. - Blant annet har vi som mål å få med 20 kommuner i løpet av de neste årene. Det er ambisiøst, men vi tror på å bruke Gladmat som en salgs- og synlighetsarena for lokalmataktører. Det at Opplev Jæren stiller sammen med flere dyktige produsenter og aktører i reiselivet, betyr enormt mye for oss som arrangør. Det bidrar til å øke andelen lokalmat og det bidrar til å vise at vi står samlet som region. I arbeidet for å få posisjonere seg innen måltidsturisme, blir dette enda viktigere i årene fremover. Vi er svært takknemlig for å ha Opplev Jæren med, og vi håper det var verdt alt det gode arbeidet som ble gjort på standen, sier Skjelde. Margret Hagerup og Geir Pollestad var også innom Gladmatfestivalen og snakket om måltidsturisme med et kompetent panel. – Norsk mat er av høy kvalitet og selger historien om Norge. Historen løftes frem av driftige produsenter, kokker i verdensklasse og reiselivsaktører som fremmer måltid og kulturturisme, sier Margret Hagerup. Vi har vist frem Jæren i steinform, treform, sandform, grønnsaksform og farseform. Neste år vil vi lage en større stand med flere aktører og vise frem enda mer av Jærsk mat- og drikkekultur, sier Frode Hagerup Jr.På standen fant du produkter og aktiviteter fra følgende aktører:Arne BrautBore SurfsenterBru GardBryne FKCOOP KleppDrivhuset Bageri & GårdsutsalgHole gardsutsalgHåland kjøttJone Wiig og JærbærJæren Kaffi GledeJærmuseetMiljøgartnerietSteinjillt og Hadland økologiske gardRYGR BrygghúsVeisholen gardWiig GartneriTakk til Innovasjon Norge, Klepp kommune, Time kommune og Hå kommune for den økonomiske støtten. JærbladetAftenbladet Visit Region Stavanger ... Vis merVis mindre
3 CommentsKommentér på Facebook
Så flott reklame for Jæren! Mange takk for alt arbeidet de har lagt ned! 💚🥰👏🏻
Godt jobba 😀👏🌾
Svært godt jobba!! Nydelig reklame for Jæren! 💪🏻
Juhuuuu! Vi er nominert til årets stand, årets gladmatopplevelse OG årets lokalmatprodukt på Gladmat!Vi er superstolte og ydmyke over nominasjoner. Kom på besøk til Jæren på torget i Stavanger! Aftenbladet Jærbladet TV Vest Rogaland ... Vis merVis mindre
17 CommentsKommentér på Facebook
Så stas-dokke er goe! Gratulera💫
Fantastisk👏🏼🎉 gratulerer 🤗
Gratulerer! I tillegg te blide folk har dokke bla. sykt goe is på standen!
View more comments
Hjem - Hotell Jæren ... Vis merVis mindre
Hjem - Hotell Jæren
www.hotelljaren.no
Hotell Jæren Velkommen heim Utforsk + Hotel Jæren er perfekt plassert midt i hjertet av Bryne sentrum Med Jærstrendene rett rundt hjørnet og bare en kort kjøretur unna noen av Norges mest besøkt...0 CommentsKommentér på Facebook